Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Przylądek Pomerania – terminal kontenerowy w Świnoujściu po nowemu
fot. X/Arkadiusz Marchewka
186 hektarów nowego lądu, blisko 3 km nowego nabrzeża z falochronem, tor podejściowy oraz basen portowy o głębokości 17 metrów, a przede wszystkim Głębokowodny Terminal Kontenerowy z nabrzeżem o długości 1,3 km oraz zdolnością przeładunkową 2 mln TEU rocznie – oto założenia Przylądku Pomerania, nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu i jednej z największych inwestycji na Bałtyku. Nowy port będzie znacznie większy niż planowano i zostanie wybudowany tylko przez polskie podmioty – zapowiada resort infrastruktury.

– Opracowaliśmy od podstaw nową koncepcję rozwoju portu w Świnoujściu, bo poprzednia była wadliwa, nie miała zagwarantowanego finansowania, a jej realizacja była opóźniona – powiedział Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny w resorcie za gospodarkę morską. – Zbudujemy Przylądek Pomerania, najbardziej ambitny projekt w 75-letniej historii Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście i jedną z najbardziej spektakularnych inwestycji na Bałtyku – dodał. Jak stwierdził, Głębokowodny Terminal Kontenerowy będzie główną, ale nie jedyną częścią tego ogromnego projektu. – Do portu będą wpływać największe kontenerowce świata, zapewniając Polsce przez dziesięciolecia wpływy do budżetu. Dzięki tej inwestycji wzmocni się bezpieczeństwo naszego kraju i obecność Polski na morzu.

Jak mówił Arkadiusz Marchewka, teminal przygotowany przez poprzednie władze nie pozwalałby, żeby do portu wpływały największe jednostki, a sama inwestycja zwróciłaby się dopiero po 158 latach.  
Przylądek Pomerania ma być hubem przeładunkowym obsługującym zarówno międzynarodowe relacje międzykontynentalne, jak i zaplecze Europy Środkowej – Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, a nawet Austrii i Węgier. Terminal będzie też przygotowany do podwójnego, cywilno-wojskowego wykorzystania, co znacząco zwiększy zdolności logistyczne i obronne kraju.

Terminal powstanie na wschód od falochronu LNG, na zalądowionym obszarze Zatoki Pomorskiej. Będzie przystosowany do obsługi największych oceanicznych kontenerowców wpływających na Bałtyk. Będzie zdolny do jednoczesnej obsługi trzech statków: dwóch o długości 400 metrów i jednego o długości 250 metrów.

Koszt budowy zakresu, za który odpowiada ZMPSiŚ, to ok 1,5 mld złotych. W budżecie państwa jest też ponad 7 mld złotych na pogłębienie 70 kilometrów toru podejściowego do portu, nowego basenu portowego oraz infrastruktury lądowej zasilającej port, węzłów drogowych oraz kolejowych.

Resort zapewnia, że nowy terminal będzie najbardziej ekologicznym portem na Bałtyku. Zastosowane mają być zeroemisyjne technologie przeładunkowe oraz system zasilania statków z lądu, co ograniczy emisję hałasu i spalin. Ponadto na obszarze ponad 47 ha zostanie wybudowany nowy układ kolejowy i drogowy. Powstaną dwa tory dojazdowe o długości ponad 3 km. Na samym terminalu powstanie bocznica kolejowa. Do terminala będzie prowadził układ drogowy o długości 2 km. Powstać ma także infrastruktura wodno-kanalizacyjna, informatyczna, sanitarna oraz budynki dla straży granicznej, celnej i służb sanitarnych.

Projekt terminala został wpisany do najważniejszych dokumentów strategicznych państwa – m.in. „Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku” oraz „Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku”. Celem jest wzmocnienie pozycji Polski jako kluczowego węzła globalnych łańcuchów dostaw i stworzenie alternatywnego „zachodniego korytarza” transportowego, opartego na infrastrukturze portów Szczecin–Świnoujście, drogi ekspresowej S3, linii kolejowej E-59 i Odrzańskiej Drogi Wodnej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza budowa nowego węzła na A4

Drogi i autostrady

Rusza budowa nowego węzła na A4

ep. 29 października 2025

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

Inżynieria i innowacje

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

inf. pras. 09 października 2025

Rusza ważna inwestycja w Porcie Gdynia. 75 mln zł na terminal intermodalny

Intermodal i logistyka

Deweloperzy wybudowali drogi za 2,5 mld zł

Biznes i przemysł

Furgalski rozprawia się z mitami wokół CPK

Polityka i prawo

W przyszłym roku będzie widać ruch na placu budowy CPK?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rusza budowa nowego węzła na A4

Drogi i autostrady

Rusza budowa nowego węzła na A4

ep. 29 października 2025

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

Inżynieria i innowacje

Powstanie zbiornik Kamieniec Ząbkowicki

inf. pras. 09 października 2025

Rusza ważna inwestycja w Porcie Gdynia. 75 mln zł na terminal intermodalny

Intermodal i logistyka

Deweloperzy wybudowali drogi za 2,5 mld zł

Biznes i przemysł

Furgalski rozprawia się z mitami wokół CPK

Polityka i prawo

W przyszłym roku będzie widać ruch na placu budowy CPK?

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij